Rosa! o_O

image9

Jag har läst några artiklar om små tjejer som älskar rosa ikväll. Bland annat på den här sidan. (Där jag också hittade den överväldigande bilden, en av många.) KRISATOMIC var den som hade alla rosaflickorlänkar på sin sida. Läs hennes blogg, den är söt. :)
Det gör mig lite illamåede. Jag var väl ockå en av de där wannabe prinsessa rosaälskande ungarna när jag var liten. Det är hemskt. Miljontals filickor får lära sig att det enda de är bra till är att vara söta och rosa. (Och senare sexig och  rosa.) Det får mig att aldrig vilja bära ett rosa plagg igen.
Men jag gillar ändå rosa. Jag gillar det där barnsligt gulliga. Och egentligen är det ju inte själva färgen det är fel på- det är vad den står för. Det är svårt det där.


Allt det här får mig iallafall att tänka på när jag var i tolv-trettonårs åldern. Då hade jag BARA blåa kläder. Jag kunde bara köpa blåa kläder. Det var som en sjukdom. Jag märkte det knappt ens. Blått var min favoritfärg. Jag passade i blått.Hela min gerderob var blå. Blåa jeans, blåa tröjor... Om jag inte var sugen på blått en dag så fanns det inget alternativ. Jag kommer faktiskt ihåg när jag började upptäcka att rött också var en färg. Det var riktigt svårt att inte köpa blåa kläder. Jag fick göra en regel för mig själv att det var absolut förbjudet att köpa blåa kläder. Det var läskigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0